Ohjeet / UKK



Ennen kuvausta

Kuvaukseen ilmoittautuminen


Miten ilmoittaudun kuvaukseen?

Kuvauksiimme tulee ilmoittautua sähköisesti. Voit ilmoittautua kuvaukseen sähköisesti ainoastaan koulun/päiväkodin tai kuvaajan antamalla kuvaustunnuksella.

Kuvaustunnuksen saatuasi, ilmoittaudu kuvaukseen mahdollisimman pian (viimeistään päivää ennen kuvausta) koulun/päiväkodin antaman linkin kautta tai osoitteessa https://kauppa.frendikuva.fi/.

Ilmoittaudu kuvaukseen mielellään samalla sähköpostiosoitteella, jolla olet aiemmin asioinut kuvakaupassamme.

Muista lopuksi vahvistaa kuvaukseen ilmoittautumisesi. Lähetämme onnistuneesta ilmoittautumisesta vahvistusviestin ilmoittautumisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Huomaa, että sähköisen ilmoittautumisen kuvaukseen voi tehdä ainoastaan huoltaja tai 18 vuotta täyttänyt kuvattava.

Jos kuvattavan vanhemmat asuvat eri talouksissa ja haluavat ilmoitukset tilattavista kuvista, molempien vanhempien pitää täyttää erillisen lomakkeen oman kuvatilauksen tekemistä varten.



Miten eri talouksissa asuvat kuvattavan huoltajat voivat tehdä oman kuvatilauksen?

Jos kuvattavan vanhemmat asuvat eri talouksissa ja haluavat ilmoitukset tilattavista kuvista, molempien vanhempien pitää tehdä erillinen ilmoittautuminen oman kuvatilauksen tekemistä varten.



Onko kuvaukseen ilmoittautuminen pakollista?

Kuvaukseemme osallistuminen ja kuvatilauksen tekeminen kuvakaupastamme edellyttävät kuvattavan ennakkoilmoittautumista. Ilmoittautuminen kuvaukseen tulee tehdä koulun/päiväkodin antaman ohjeistuksen mukaan joko paperilomakkeella tai sähköisen ilmoittautumisen kautta.

Huomaa, että kuvaukseen ilmoittautumisen voi tehdä ainoastaan huoltaja tai 18 vuotta täyttänyt kuvattava.




Kuvaukseen valmistautuminen


Mitä tarvitaan mukaan kuvauspäivänä?

Kuvaukseen voi ilmoittautua sähköisen ilmoittautumisen avulla.Kuvattava on ilmoittautunut kuvaukseen määräaikaan mennessä.



Miten kuvaukseen kannattaa pukeutua?

Kuvauksessa kannattaa suosia värikkäitä vaatteita. Vältä ohuita raitoja ja pikkuruisia ruutukuoseja, koska ne saattavat aiheuttaa kuviin läikikkään moiré-efektin.

Huomaa, että vaatteissa olevat isot kuviot ja tekstit voivat rajautua poikki

Asusteista pitkät kaulakorut ja riipukset saattavat myös rajautua ikävästi muotokuvan ulkopuolelle. Silmälasit kannattaa pestä ennen kuvausta ja asettaa oikealle kohdalle.



Miten hiukset kannattaa asetella kuvauksessa?

Korkea kampaus saattaa vaikuttaa muotokuvan rajaukseen, kun kuva joudutaan ottamaan kauempaa.

Suosittelemme kuvaukseemme osallistuvia tarkistamaan hiukset juuri ennen kuvausta, sillä kuvaajan on vaikea tietää, mikä kuuluu kuvattavan hiustyyliin.




Kuvauspäivänä

Kuvaukseen osallistuminen


Mitä tapahtuu, jos kuvaukseen ilmoittautunut ei voikaan osallistua kuvaukseen?

Jos kuvaukseemme ilmoittautunut ei esim. sairastumisen vuoksi voi osallistua kuvaukseen, hänelle tarjotaan mahdollisuus tilata oman luokan/ryhmän yhteiskuva kuvakaupastamme.

Mahdollisuuksien mukaan järjestämme paikkakunta- ja koulukohtaisia uusintakuvauksia sekä koko perheelle avoimia pop up -kuvauksia, jolloin muotokuvaukseen voi osallistua myös varsinaisen kuvauspäivän jälkeen.



Miten voin osallistua uusintakuvaukseen?

Voit tiedustella uusintakuvauksia myös asiakaspalvelustamme.




Kuvauksen jälkeen

Kuvakauppaan kirjautuminen


Milloin kuvavedokset ovat nähtävillä kuvakaupassa?

Toimitamme kuvavedoksesi nähtäville kuvakauppaamme kauppa.frendikuva.fi noin 1–2 viikon kuluttua kuvauksesta.

Saat ilmoituksen ilmoittautumisen yhteydessä antamaasi puhelinnumeroon ja sähköpostiosoitteeseen, kun uudet kuvasi ovat nähtävillä ja tilattavissa kuvakaupassamme.



Miten kirjaudun kuvakauppaan ensimmäisen kerran?

Vieraillessasi kuvakaupassamme ensimmäistä kertaa sinun tulee rekisteröityä kuvakaupan käyttäjäksi. Huomaa, että kuvakauppaan tarvitsee rekisteröityä vain kerran. Kuvakaupan käyttäjätunnuksenasi toimii jatkossa rekisteröitymisen yhteydessä ilmoittamasi sähköpostiosoite sekä salasana.



Miten toimin, jos en saa sähköpostia tai tekstiviestiä kuvavedoksista?

Saat ilmoituksen kuvakaupassamme nähtävillä olevista kuvavedoksista noin 1–2 viikon kuluttua kuvauksesta. Huomaa, että koulun/päiväkodin kuvaus voidaan järjestää useampana päivänä, jolloin kyseisen kuvauserän kuvavedosten toimitus aloitetaan vasta viimeisen kuvauspäivän jälkeen.

Jos lähettämämme sähköpostiviestit eivät tule perille, tarkista ettei viestimme ole päätyneet sähköpostissasi roskapostikansioon tai muuhun suodatettuun alikansioon (esim. tarjoukset -välilehdelle).

Huomaa myös, että sähköpostiviestit eivät tule perille, jos sähköpostilaatikkosi on täynnä tai jos olet estänyt lähettäjän info@frendikuva.fi

Jos sähköpostiosoitettasi ei löydy lainkaan järjestelmästämme, tarkista onko käyttäjätilisi mahdollisesti luotu jollain toisella sähköpostiosoitteella.

Muissa ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.



Onko kuvakauppaan pakko kirjautua, jotta voi nähdä kuvavedokset?

Toimitamme kuvavedokset nähtäville ainoastaan kuvakauppaamme kauppa.frendikuva.fi.

Emme enää toimita tutustumiskuvia kotiin nähtäväksi.



Onko kuvakauppaan pakko kirjautua, jotta voi tilata kuvatuotteita?

Kuvien tilaaminen edellyttää kuvatilauksen vahvistamista kuvakaupassamme kauppa.frendikuva.fi.

Emme enää toimita tutustumiskuvia kotiin nähtäväksi.




Tilaus


Miten muokkaan tilaustani kuvakaupassa?

Kirjautuessasi kuvakauppaamme siirryt automaattisesti näkymään, jossa esitellään uusimmat kuvasi. Voit lisätä haluamasi tuotteet ostoskoriin yksitellen tai valita tilauksesi pohjaksi esim. suosituimpia tuotteita sisältävän kuvapaketin.

Löydät lisää tuotteita kuvakauppamme valikon Kaikki tuotteet -linkistä, sieltä löytyy kiinnostavia tuotekategorioita. Avattuasi tuotesivun, voit valita tuotteeseen haluamasi ilmeen ja värisävyn. Joihinkin tuotteisiin voi lisätä myös tekstiä, käännä/siirrä/rajata kuvan.

Huomaa, että voit valita joihinkin tuotteisiin (esim. Kuvakollaasi, 2 muotokuvaa ja Kuvakollaasi, 6 muotokuvaa) useita eri ilmeitä myös aiempien vuosien kuvauseristä tai sisarusten muotokuvista, jos perheessä kuvattujen sisarusten muotokuvat löytyvät samalta asiakastililtä.

Kun kuvatilauksesi on valmis, voit siirtyä maksamaan tilauksesi Ostoskori -painikkeesta. Ostoskori -näkymässä voit vielä tarkistaa tilauksesi sisällön ja tarvittaessa muokata tilattavien tuotteiden lukumäärää.

Tilaa -painikkeesta näet tilauksesi yhteenvedon, täytä toimitustiedot ja voit valita maksutavan (esim. verkkomaksu, lasku). Ennen kuvatilauksen vahvistamista tarkista vielä huolellisesti tilauksesi sisältö sekä toimitustiedot.

Viimeistele kuvatilauksesi maksamalla tuotteet Osta nyt -painikkeesta.

Jos asiakastililläsi on useampia kuvattuja, joiden kuvat haluat tilata samassa lähetyksessä, muista muokata erikseen jokaisen lapsen kuvatilaus ennen tilauksen vahvistamista.



Miksi otettua ryhmäkuvaa tai kaverikuvia ei näy kuvakaupassa?

Ryhmä-, kaveri- ja sisaruskuvat ovat nähtävillä ainoastaan kuvaukseen ilmoittautumisen yhteydessä asiakastietonsa antavan huoltajan tai 18 vuotta täyttäneen kuvaukseen osallistujan asiakastilillä.

Jos kuvavedokset jaetaan kuvakaupastamme muille henkilöille, emme valitettavasti voi tietosuojasyistä toimittaa ryhmä-, kaveri- ja sisaruskuvia jakolinkin vastaanottajien nähtäville.



Näkyvätkö samaan perheeseen kuuluvien kuvavedokset samalla asiakastilillä?

Samaan perheeseen kuuluvien kuvavedokset ovat automaattisesti nähtävillä samalla asiakastilillä, jos olet antanut saman sähköpostiosoitteen sekä tilaajan nimen kaikkien perheessäsi kuvattujen ilmoittautumisen yhteydessä.

Jos kuvavedokset jaetaan kuvakaupastamme muille henkilöille, emme valitettavasti voi tietosuojasyistä toimittaa ryhmä-, kaveri- ja sisaruskuvia jakolinkin vastaanottajien nähtäville.



Onko kuvien tilaaminen pakollista?

Kuvaukseemme osallistuminen ei edellytä kuvien tilaamista.

Vaikka päättäisit jättää kuvatilauksen tekemättä, säilytämme kuvavedoksesi ja voit milloin tahansa kirjautua kuvakauppaamme tekemään kuvatilauksen.

Huomaa, että lunastettava tarjoushinta on käytettävissä vain rajoitetun ajan. Tämän jälkeen tuotteet ovat tilattavissa kuvakaupastamme normaalihinnoin.




Hinnat ja maksaminen


Miten voin maksaa tilaukseni kuvakaupassa?

Tarjoamme kuvatilauksen maksamiseen useita eri maksutapoja. Voit maksaa tilaamasi tuotteet verkkomaksuna, mobiilimaksuna tai korttimaksuna tilauksen vahvistamisen yhteydessä.



Miten voin hyödyntää tarjoushinnan kuvatilauksessani?

Määräaikainen tarjoushinta on automaattisesti käytettävissäsi, kun kirjaudut kuvakauppaamme.

Voit tilata tuotteita kuvakaupastamme myös tarjouksen päätyttyä. Tällöin tuotteet ovat tilattavissa normaalihinnoin.



Miksi tuotteiden hinnat vaihtelevat eri asiakkailla?

Kuvakauppamme tuotehinnat määräytyvät sopimuskohtaisesti. Kuviemme hinnoitteluun vaikuttavat mm. kuvattujen oppilaiden lukumäärä, sopimuksen kesto sekä järjestelypalkkion maksutapa.

Järjestelypalkkio on kuvauksen tilanneelle taholle kuvausjärjestelyistä ja käyttökuluista maksettava korvaus, joka kattaa mm. kuvauksen tilavuokran, siivouksen sekä muut käyttökulut. Kuvauksen tilannut taho saattaa ohjata järjestelypalkkion osittain tai kokonaisuudessaan hyvitettäväksi kuvien hintoihin, jolloin eri asiakkaiden hinnoissa saattaa esiintyä vaihtelua.



Sopimusehdot

Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 25,5 % 1.9.2024 alkaen.

Pidätämme oikeuden muuttaa sekä toistaiseksi voimassa olevan että määräaikaisen palvelusopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia tai maksuja. Esimerkiksi, jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös tai sovittuun hintaan vaikuttava verojen tai muiden julkisten maksujen muutos.




Toimitus


Kuinka nopeasti tilaukseni toimitetaan?

Lähetämme tuotteet noin 1–2 viikon kuluttua tilauksen vahvistamisesta.

Huomaa, että joskus Postin tai muun kuljetuspalvelun toimitushäiriöistä johtuen tilauksen toimittamisessa saattaa esiintyä viiveitä.



Miksi tilaukseni toimitetaan useassa eri lähetyksessä?

Toimitamme valokuvat pääsääntöisesti kirjepostina asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.

Lahjatuotteet, kuten mukit, avaimenperät, pöytätaulut sekä kuvasuurennokset toimitetaan erillisenä lähetyksenä, jotka on merkitty tilausvahvistukseen ja laskuun tähdellä (*).



Miksi joillekin kuvat toimitetaan nopeammin?

Valmistamme ja lähetämme kuvatuotteet asiakkaillemme siinä järjestyksessä, kun tilaus vahvistetaan kuvakaupassa. Mitä aiemmin tilaat kuvasi, sitä nopeammin saat ne kotiisi.



Miksi joidenkin kuvatuotteiden väreissä esiintyy eroavaisuuksia?

Valokuvien ja lahjatuotteiden valmistuksessa käytettävät erilaiset painomenetelmät sekä materiaalit, joille kuva on painettu, saattavat aiheuttaa eroavaisuuksia tuotteiden värisävyihin. Esim. kiiltäväpintaiselle materiaalille painetut värisävyt saattavat näyttää kirkkaammilta mattapintaiselle materiaalille painettuihin kuviin verrattuna.




Reklamaatio / Palautus


Onko tilaamillani tuotteilla vaihto- tai palautusoikeus?

Jos kuvakaupastamme tilaamasi tuote on viallinen, voit vaihtaa tuotteen tekemällä reklamaation asiakaspalveluumme 14 päivän sisällä tuotteen saapumisesta.

Kannustamme asiakkaitamme vastuulliseen ostamiseen, joten muissa kuin reklamaatiotapauksissa asiakkaalle yksilöllisesti valmistettujen kuvatuotteiden palauttamiselle ei ole lainmukaista perustetta. Kampanjakuvapaketeilla ei myöskään ole vaihto- eikä palautusoikeutta.



Miten teen reklamaation tilauksestani?

Jos tilaamasi tuote on vioittunut, tilaus sisältää väärän tuotteen tai tilaamasi tuote puuttuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: info@frendikuva.com.

Laita sähköpostin viestin aiheeksi/otsikoksi: REKLAMAATIO.

Kuvaile viestissäsi huomautettava syy mahdollisimman tarkasti ja liitä mukaan kuva vaurioituneista tuotteista.

Kerro myös kuvatun nimi, koulun/päiväkodin/seuran nimi sekä luokkatunnus/ryhmä.

Saat asiakaspalvelustamme lisäohjeet viallisen tuotteen palautusta varten.



Kuvauksesta sopiminen

Kuvauksen järjestäminen


Miten pyydän tarjouksen kuvauksesta?

Voit jättää tarjouspyynnön puhelimitse, sähköpostitse tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeen kautta. Löydät yhteystietomme tästä.

Tulemme myös mielellämme paikan päälle kartoittamaan kuvaustoiveenne sekä esittelemään tuotevalikoimaamme ennen tarjouksen jättämistä.



Kuka vastaa kuvausjärjestelyistä?

Tavallisesti koulu/päiväkoti nimeää oman vastuuhenkilön huolehtimaan kuvausjärjestelyistä.

Toimitamme vastuuhenkilölle selkeän ohjeistuksen kuvausjärjestelyjen toteuttamista varten. Ennen kuvauspäivää kuvaaja käy vastuuhenkilön kanssa kuvaussuunnitelman läpi.



Milloin kuvaus voidaan järjestää?

Koulukuvaukset toteutetaan pääsääntöisesti syyslukukauden aikana, päiväkotikuvausten sijoittuessa kevätkaudelle.

Tarvittaessa pyrimme kuitenkin huomioimaan kuvausten ajankohdassa kuvauksen tilaajan toiveet.



Mikä on järjestelypalkkio?

Järjestelypalkkio on kuvauksen tilanneelle taholle kuvausjärjestelyistä ja käyttökuluista maksettava korvaus, joka kattaa mm. kuvauksen tilavuokran, siivouksen sekä muut käyttökulut.

Korvaus voidaan maksaa rahana tai ohjata hyvityksenä osittain tai kokonaisuudessaan kuvien hintoihin.

Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan järjestelypalkkio ei saa olla tavaraa, eikä sitä tule sisällyttää kuvaussopimukseen siten, että siitä tulisi koulun henkilökunnalle, oppilaille tai heidän huoltajilleen henkilökohtaista etua.